2009-08-31

I sagans och lekens värld

Klänningar för små prinsessor som vill bli sagoprinsessor och rädda nödställda prinsar ifrån förfärliga drakar. Allt material till den blommiga klänningen utom satinbanden och spetskanterna kommer från loppis. Spetskanterna är ett gardintyg ifrån IKEA. Materialet till den rosalila klänningen kommer mestadels från en lokal tygaffär. Blombandet är ett loppisfynd. Det är roligt att sy kläder för lek, dels kan man ta ut svängarna och sedan gör det inget om det blir lite fel någonstans. Jag har utgått från mönster i en bok jag hittade på biblioteket: Allt för små prinsessor, av Lenée Grue.



13 kommentarer:

Aleisa Ribalta sa...

wow! man tappar hakan, underbara och sagolika klänningar, min dotter skulle älskat det! så kreativ och otroligt duktig du är! är det ok, jag tipsar om dig?

Anneli sa...

Vilka underbara princessklänningar! Vågar inte visa dem för min dotter .....
Du är jätteduktig, blir inspirerad att prova något liknande.

Aleisa Ribalta sa...

hihi, jag vågar inte heller, min dotter kommer att säga att hon vill mamma, eller sömmerska!, hon tror att jag är så duktig, men det är du som är det!

KRUMELEJ sa...

Hej!

Tack för kommentaren på min blogg. Vad kul att hitta hit :). Min lilla Ella skulle älska dessa klänningarna.

Lilla NovaK sa...

Jättefina klänningar!

Bobo/Rumba de kransen sa...

My god - vilka avancerade klänningar! Skitfina och kul att hitta till en blogg jag aldrig varit på förut. Vi ses.

Monkan sa...

Hej, kul att du kikat in i min blogg och tack för kommentaren.

En sprillans ny blogg, vad spännande. Oj, det här såg avancerat ut, så mycket band och detaljer. Jättesöta, jag kan tänka mig att de blev uppskattade av Prinsessan :-) Sydde kläder gjorde jag mycket för länge sen och har väl tänkt att jag ska återuppta det, sy lite kjolar och klänningar, men det kommer så mycket annat pyssel emellan...

Vilka häftiga gamla mönster du fyndat, inte nåt jag skulle ha räknat med att hitta på en loppis. Det var ju kanonpris redan innan rean :-)

Toril sa...

Ah va roligt det är nog samma bok jag stått å hållt i på bibblan...kanske skulle ge mig i kast med å sy en om orken finns..Mitt lilla gudbarn skulle bli överlycklig. Må gott:)

Anonym sa...

Hej Beata! Tack så mycket för kommenataren på min blogg. Välkommen till bloggens värld, får man säga. Jag är också ny här på blogger. Du gör fina saker och avancerade klänningar! Ska komma hit fler gånger! /petra.h

JenCreation sa...

Först vill jag tacka för kommentaren på min blogg :) Sen så har jag kikat runt bland dina klänningar och gillar de skarpt!! Otroligt fina och välsydda!

Feria de emma sa...

Vilka superfina prinsessklänningar!

vouffen sa...

Tack för kommentaren i min blogg :) !

Vilka underbara prinsessklänningar! Den boken ska jag kolla efter på mitt bibl! Min lilla Agnes skulle bli stormförtjust över en sån klänning :) !

Jenny sa...

Aha, du syr också prinsessklänningar! Vad fina! Jag har sneglat lite efter den där boken men är inte så förtjust i snittet på framsidan, men dina klänningar ser ju ut att sitta fint! Rekommenderar du boken eller ska jag hålla mig til Stoffostilmönstret tycker du? (Det sitter finare än jag väntat mig).
Jättefina grejer du syr öht, jag har tittat omkring lite :-)